Alangkah nikmatnya masa lapang jika..

Tuesday, November 10, 2009

“Adui...esok ada exam dua paper..lusa pun dua paper jugak..kita kena balik awai malam nie.” Ujar fauzan
“ Dah banyak ka hang baca ”? Tanya Mizi seraya masuk dalam kereta
“ Baru skit ja aku baca..banyak lagi nak kena kaver ” balas Fuazan

Selepas kuliah perubatan Islam di Darussyifa,Bangi kami terus memecut kereta pulang ke UM Kuala Lumpur.Tidak seperti kebiasan sebelum ini kami akan singah makan malam dulu di medan selera “Satay kajang” Bangi untuk mengisi perut.Jam menunjukkan 10.45 malam,perut saya sudah berasa lapar, oleh sebab esok ada exam, nak balik awal untuk ulangkaji,lapar kami tidak di endahkan…makan nota lagi kenyang dari makan nasi.Mungkin!!

Dalam pejalanan pulang,topik perbualan kami lebih kepada peperiksaan..

"alangkah baguihnya kalau study awai no..tak dak la kalut sangat”-sampuk fahmi yang duduk di bahagian belakang
“Bukan tak mau nak study awai..tapi tekanan time tu tak mai lagi” saya menambah
“Hah,betui2..esok nak exam,malam nie baru pulun..satu buku leh masuk dalam kepala” sampuk Mizi sambil ketawa

Ya,betul..Bila saya fikirkan balik,hasil dari pengalaman dan pemerhatian..kebanyakkan fenomena study atau belajar last minit ini menjaddi amalan kebanyakkan student.Ia akan menjadi tekanan dan bersemangat bila dah hampir nak exam,misalnya esok nak exam..malam ini baru pulun membaca dan buat ulangkaji.

Sesi pembelajaran untuk sem 1 sesi 2009/10 sudah habis,Alhamdulillah,jadual peperiksaan saya sem ini tidak la terlalu “derect”seperti mana sahabat seperguruan saya,ada selang juga beberapa hari.Ia memberikan peluang untuk saya mengulangkaji dengan lebih lama!.First paper saya bermula pada 5hn Nov yang lalu..setakat ini baru 2 paper telah dijawaban.Kawan-kawan saya yang lain masih ada yang belum mula peperiksaan lagi,ada yang mula 13hb,ada yang 16hb dan ada yang 18hb Nov baru mula exam!!..sedangkan semua tarikh peperiksaan pelajar UM akan tamat pada 20hb nov dan boleh balik kampung lepas tu..
Pulau,ciptaan Allah yang unik

Kadang-kadang,kita lupa dan leka dengan masa yang lama.. “ala lambat lagi exam..bleh rilex dulu”..kita biasa mendengar ayat-ayat seumpama itu,Sepatutnya,nikmat masa lapang yang ada boleh diisikan dengan mengulangkaji pelajaran lebih awai,membuat latihan,focus pada bab-bab yang susah dan sebagainya.Kadang-kala,saya juga mengalami situasi sebegini..apabila mood malas datang,ditambah dengan kerja-kerja samping dan segala macam dugaan..masa yang berlalu terabai begitu saja.

Dalam hadis yang mashyur,Nabi Muhammad S.A.W bersabda, “Rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara,masa muda Sebelum masa tua,masa sihat sebelum sakit,masa lapang sebelum sempit,masa kaya sebelum masa miskin dan masa masa hidup sebelum mati”

Gambar hiasan

Ya,Masa lapang sebelum sempit,Ia perlu di manfaatkan sebelum terbang pergi bersama debu sia-sia.Tulisan ini untuk muhasabah diri ini dan pembaca yang terbaca agar dapat menikmati masa lapang dengan sebaiknya.Mood exam perlu diteruskan..Gud luck pada semua yang menghadapi peperiksaan dunia..ma’a taufik wa najah.

0 comments: