Mansuhkan ISA : Polis bertindak ganas

Saturday, August 1, 2009


Sejak awal pagi lagi sesudah solat subuh pihak polis telah membuat tangkapan terhadap mereka yang di syaki mahu menyertai demontrasi mansuhkan ISA.tangkapan demi tangkapan dilakukan dek kerana mereka memakai baju mansuhkan ISA atau mempunyai garam!!!..

Umum mengetahui akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) merupakan satu akta yang zalim dan hutan rimba di mana seseorang yang ditangkap atas akta ini akan di penjarakan tanpa di bicaraka sama ada ia bersalah atau tidak.Menyalahi hak asasi manusia itu sendiri.

1 Ogos 09,Sejarah tercipta apabila ribuan rakyat malaysia membanjiri ibu Negara kuala Lumpur bagi membantah dan menyatakan pendirian untuk mansuhkan ISA.

Tuntutan Rakyat

a. Bebaskan semua tahanan ISA
b. Mansuhkan ISA
c. Tutup Kem Kamunting

Seingat saya,ini merupakan kali ketiga saya dapat merasakan kepedihan dan kederitaan akibat terkena gas pemedih mata dan air semburan kimia.Polis bertindak ganas sejak dari mula dengan memukul mereka yang menyertai demontrasi aman tersebut.

Maka,himpunan yang sejak tadinya aman bertukar menjadi sebaliknya,orang ramai bertempeliaran lagi apabila pihak polis melepaskan gas pemedih mata dan air kimia.Ramai yang di pukul dengan belantan hingga berdarah-darah dikepala,ramai juga yang di tangkap,kanak-kanak sekolah dan para wanita juga turut di tangkap.





walaupun anggota perhimpunan gagal berarak ke istana dan menyerahkan memorendom kepada DYMM Agong,Himpunan raksaksa itu memberikan mesej yang jelas kepada kerajaan supaya akta ISA yang zalim itu seharusnya di lenyapkan di bumi Malaysia ini.Himpunan berakhir jam 4 petang namun pihak polis masih lari bertempur dengan anggota perhhimpuanan di sekitar jalan TAR dan Masjid Jamek.Oleh kerana stesyen LRT Masjid Jamek di tutup,saya dan rakan-rakan terpaksa berjalan kaki hampir 3 km ke stesyen LRT yang lain untuk pulang.



5 comments:

Unknown

August 1, 2009 at 10:44 PM
Permalink this comment

1

said...

salam..
sungguh susah benda ni..
tambah2 kerajaan msia mcm tak brp open walaupon depa dok kata depa open..
heh, nk hantar memo pon susah..

one of my my fren had been asked by one omputih: why malaysians love demonstration? i thought malaysian is a peaceful country?

heh, from my point of view, do demo doesnt mean that we dont love peace, it is just a matter of fighting for something right..
*just 2 cent opinion..

-li.zue-

August 28, 2009 at 2:44 AM
Permalink this comment

1

said...

"Ramai yang di pukul dengan belantan hingga berdarah-darah dikepala,ramai juga yang di tangkap,kanak-kanak sekolah dan para wanita juga turut di tangkap."

saya nak tahu kesahihan perkara ini.

macammana pula dgn anggota polis yg dipukul..

demonstration could be one way
of expressing our feeling.
but it doesn't gives any benefit if it's only causes lots of chaos.
n that's not wat Islam taught us.
think about it..
it's juz my opinion.
anda sebagai siswa mungkin punya pandangan yg lebih berkualiti.

putera_mahsuri

August 28, 2009 at 11:27 AM
Permalink this comment

1

said...

demontrasi dengan tujuan ingin menghapuskan satu kezaliman tidak salah disisi islam malah undang2!..menghapuskan akta yg alim..seseorg yg ditangkap tidak boleh membela diri utk di buktikan dia bersalah atau tidak sesuatu yg bercangah dengan Islam..klu kita tgk sirah rasulullah..tawanan perang pn d layan dgn baik walaupun sebelum itu mereka mengangkat senjata melawan Islam..

Undang2 membenarkan kita berhimpun secara aman..namun,pihak polis mengHarmkannya dek kerana tidak mendapat permit...Suasana ngeri,tragik dan zalim tidak akan berlaku sekirannya pihak polis tidak masuk campur dan bertindak kasar..himpunan akan menjadi aman..malah kucing di tepi jalan pn tidak akan terlucut bulu..

apa faedah kita bt demo??..demontrasi adalah jalan terakhir..isu ISA nie dah lama dah diperjuaganan ..guna undang2,berbincang,nertemu dua hala..tetapi belum ada penyelesaian..

jadi demontrasi dilakukan..rakyat melaysia tertanya2 apa itu ISA,,bnyk org sebelum ini xtahu apa benda tu isa..semua org tahu,malah dunia pn turut mengetahui..tidak timbul isu takut nama malaysia buruk,jika ada something yg buruk !..

klu zaman dulu..umat islam turun berperang bagi menegakkan kebenaran dan demi syiar islam..zaman kini,xdak la sampai perang..rasa x suka pada kezaliman sudah dikira di sisi Allah..

-li.zue-

August 28, 2009 at 12:56 PM
Permalink this comment

1

said...

syukran sbb balas komen.

"Suasana ngeri,tragik dan zalim tidak akan berlaku sekirannya pihak polis tidak masuk campur dan bertindak kasar..himpunan akan menjadi aman..malah kucing di tepi jalan pn tidak akan terlucut bulu.."

sedih.sebab selalunya bila tiba keadaan sebegini.
pihak polis sering dipersalahkan.
polis hanya dicari..
bila kita..atau famili kita ditimpa masalah.
yaa.kita akan refer pada Allah.
tapi selalunya kita juga tak sedar.
polis merupakan medium yg turut membantu.
fikir2kanlah.

ana tak katalah polis tu perfect habis2an yaa.
ada juga yg tak sempurna.

begitu juga di kalangan mereka yg menghadiri demonstrasi.
ada yg hadir secara aman.
dan..tak kurang juga sebaliknya.

kenapa ek.tak dibuat majlis penyerahan memorandum..
secara lebih tenang.
perwakilan serahkan..
tanpa perlu melibatkan perhimpunan drpd penyokong kedua2 pihak..
buat serabut ja rasanya.
plus,menyusahkan byk pihak.
kalo tak hadir pun.
sokongan masih boleh diberi kan?
doa sebagai senjata org mukmin..
masih boleh dititipkan.

maaflah.ana mmg tak berniat nk cari pasal.=D
juz nakkan pendapat jaa.

putera_mahsuri

August 29, 2009 at 5:37 AM
Permalink this comment

1

said...

boleh saja kita serahkan memorendem dgn p hantr 3,4 org je..tapi yakinlah memorendem tux akan di layan dgn alasan hnya minority yg x seteju..2,3 org ja x setuju..ramai lg setuju..

bila bt himpunan besar..baru nampak ramai yg xsetuju,isu akan mendapat perhatian org ramai,org ramai aa bago respon dan sebagainya

ya,doa senjata mukmin..tapi klu kita xberusaha..susah la ia nak di hapuskan..macam kita berdoa agar Allah beri kita rezeki,klu kita malas berkerja atau x berkerja..mana mgkn rezeki kitanak dapat...

himpunan aman jika tiada provokasi..yakinlah tidak ada apa2 yg berlaku..insyallah aman..rakyat malaysia baik n berbudi..tgk contoh himpunan yg sebelum nie malah jika mahasiswa berdemontrasi..aman saja,,pihak polis siap kawal trafik lg..di dunia nie,,hanya malaysia dan amerika shj yg amalkan akta ini!


pnjg jg klu nak bncg isu nie..sy bkn menyokong mana2 parti dlm isu nie..tapi sebagai mahasiswa sesuatu yg menzalimi dan bertentangan dgn asasi manusia kita tentang!

P/s : bleh add ym sy untuk bncg secara lajut ( studactive_5@yahoo.com.my)