DI AKHIR-AKHIR RAMADHAN INI.....

Friday, September 19, 2008

“Aikk,tinggal dua saf je”.seloroh seorang sahabatku ketika hendak memulakan solat tarawih.Ya,semakain hari semakin kurang jumlah jemaah yang datang solat taraweh. Surau kolej kediaman aku semakin nampak luas dek kerana kurangnya jemaah yang datang solat..”ermm,mungkin depa p solat kat tempat lain kot”gumam aku sendirian bersangka baik.Fenomena ini terjadi hampir di semua masjid atau surau pada akhir ramadhan.Mungkin mereka sibuk membuat persiapan untuk menyambut hari raya ataupun sudah rasa bosan untuk melakukan solat sunat di bulan ramadhan ini!.Nauzubillahi min za lik.

Sedar atau tidak,ramadhan pada tahun ini semakin menghampiri penghujungnya.Sebagai seorang muslim kita bersyukur kepada Allah kerana masih memanjangkan umur kita.Di akhir Ramadhan ini,marilah sama-sama kita meningkatkan amalan kita kerana terdapat satu malam kurnia Allah yang mana lebih baik dari seribu bulan,yakni malam Lailatul Qodar. Pada malam ini, pahala amalan kita akan dilipat kali ganda dan diperkenankan doa-doa kita. Satu malam yang hanya datang setahun sekali dengan penuh rahmat dan keberkatan.

TANDA-TANDA MALAM LAILATUL QODAR.

a. Pada malamnya keadaan bersih dengan cuaca tidak sejuk dan tidak pula panas.
b. Malamnya tenang yang mana terang dan angin tidak bertiup sebagaimana biasa dan awan agak nipis.
c. Malamnya tidak turun hujan dan bintang pula tidak bercahaya seolah-olah tidak timbul.
d. Pada siangnya pula matahari terbit dalam keadaan suram.


BILA?

Daridapa hadis-hadis rasulullah,jelas menunjukkan malam lailatul qodar berlaku di sepuluh malam terakhir Ramadhan.
Terdapat juga hadis rasulullah mengatakan lailatul qodar berlaku pada malam-malam ganjil di sepuluh malam terakhir ramadhan.
Malam ke-21,23,25,27,29.

So,marilah sama-sama kita meningkatkan lagi amalan kita di akhir-akhir bulan ramadhan ini.wallahualam..

0 comments: