PTPTN, Bunga dan Balcklist vs Aku

Friday, April 15, 2011



“Nama encik dah dikeluarkan dari senarai blacklist Imigresen..dah boleh ke luar Negara”, senyum pegawai PTPTN sambil memandang kearah aku.

Setelah mengucapkan terima kasih..aku terus berlalu meninggalkan pejabat PTPTN KL Sentral.

Ini kali ke 3 aku ke pejabat PTPTN tersebut bagi melangsaikan hutang PTPTN..pas nie tak mau datang lagi. Pinjam skit..bayar banyak..ish3..story dia mcm nie…

Masuk U..2007

Julai 2007 dahulu, aku dapat tawaran untuk menyambung pelajaran peringkat ijazah sarjana Muda di Universiti tertua Malaysia (UM). Oleh sebab keluarga aku bukanlah kaya sangat..jadi terpaksalah aku meminjam wang dari PTPTN.

Setelah hampir menghabiskan pembelajaran di semester pertama ..hujung sem 1 macam tu..aku dapat tawaran biasiswa utk pembiayaan ijazah sarjana muda aku..jadi, dengan segera aku membatalkan pinjaman PTPTN.

Pinjaman PTPTN untuk sem 1 hanya RM3250.00 sahaja.

Setelah berhempas pulas belajar selama 3 tahun..buat assignment, presentation, thesis, ponteng kuliah dan macam2 lagi la..akhirnya aku be
rjaya menamatkan pembelajaran di UM.

Ogos 2010..konvensyen di adakan..alhamdulillah berjaya mendapatkan ijazah pertama.

Sistem al Ujrah

Ketika ramai rakan2 dok heboh pasal penukaran fa
edah pinjaman PTPTN dari 3% ke 1%..aku teringat kembali yang aku juga pernah pinjam PTPTNm dulu..awal Febuari 2011 aku ke pejabat PTPTN KL Sentral untuk meng”check” hutang pinjaman PTPTN yang di pinjam tahun 2007 dahulu.

Selepas di semak..baki pinjaman aku berjumlah RM3600.00..wow..tahun 2007 dulu pinjam RM3250.00 ja..tahun 2011 dah jadi RM3600.00..


RM350.00 adalah bunga @ RIBA..

Minggu berikutnya aku sekali lagi ke pejabat PTPTN..bayar sekaligus RM3600.00..kemudian, pegawai PTPTN tersebut bersuara..

“adik dah kena blacklist nie.. kena tunggu dalam masa sebulan lagi..untuk pihak PTPTN sahkan baki sebenarnya pinjaman adik..nanti pihak kami hantar jumlah baki pinjaman terakhir dan kos guaman kat email adik ye”

La.. ingat dah setel..rupanya kena saman plak..ken
a tunggu sebulan lagi..

Sebulan berlalu..awal april 2011..aku dapat email dari PTPTN..( baki terakhir pinjaman dan kos guaman anda adalah sebanyak RM219.00. And
a dikehendaki membayar jumlah baki tersebut sebelum 30 April 2011 )

15 April 2011..aku ke pejabat PTPTN buat kali k
e-3 untuk membayar baki pinjaman dan kos guaman tersebut. ..tahun 2007 pinjam RM3250.00..tahun 2011 jumlah pinjaman membiak menjadi sebanyak RM3600.00..Tambah kos guaman Balacklist RM219.00..jumlah keseluruh RM3819.00.

RM3819.00 - RM3250.00 = RM569..jumlah di sepatutnya aku tak perlu bayar.

Rasanya, bukan aku seorang saja kes macam nie..mesti ramai lagi peminjan2 PTPTN dengan kisah tersendiri..cepat p semak baki pinjam anda!


P/S : x kan pinjam PTPTN lagi..forever.

3 comments:

1

said...

banyaknye wang 'ats angin' yg perlu dibayar, pmbiyaan pelajarn yg spatutnya pihak kerajaan boleh berikan kpd smua rkyat hanya scara PERCUMA, sebab apa?

kita negara kaya, tapi mcm x nmpak kekayaan tu sbb hanya 'sesetengah' individu saja yg dpt mmpergunakannya utk kpntgn sndri..mgurus negara bknlah ssuatu yg mudah krana ianya bknlah 1 kemasyhuran ttapi sbuah AMANAH yg akn dprtggungkwbkan..

IBU PUSPITA

June 25, 2015 at 4:36 PM
Permalink this comment

1

said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

1

said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259