Intifada Palestin,Hancurkan Israel

Sunday, December 28, 2008



Selepas tamatnya genjatan senjata selama enam bulan di antara Palestin dan Israel lapan hari yang lalu,bumi Palestin kini sekali lagi bermandi darah.Tentera Israel laknatullah menyerang lebih 250 sasaran penting Hamas di tebing Gaza mengunakan pesawat pejuang mereka.Ratusan bom dan peluru berpandu di lepaskan menyebabkan kemusnahan bangunan yang teruk serta mengorbankan lebih 292 orang dan lebih 700 penduduk gaza cedera.Satu angka korban yang besar selepas 2 hari serangan keatas bumi Gaza.



Jet pejuang Israel telah berjaya mengesan dan memusnahkan lebih 40 buah terowong disempadan Gaza-Mesir. Terowong berkenaan di gunakan oleh penduduk Palestin sebagai laluan untuk membawa masuk barangan keperluan dan sebagai ke Semenanjung Gaza. Serangan tersebut telah memusnahkan laluan altenatif penduduk Palestin dan mengakibatkan kekurangan bekalan makanan dan barang keperluan harian yang lain.Pejuang Hamas bertindak balas melancarkan ratusan roket ke Israel manakala Pemimpin Hamas dalam buangan di Damsyik, Khaled Meshaal,mengesa supaya rakyat palestin melancarkan intifada ke atas Israel.



Sementara di Lubnan, Jeneral Hezbollah,Hassan Nasarullah mengutuk serangan Israel keatas Palestin dan menyeruh Negara Mesir agar membuka sempadan negaranya untuk kemudahan rakyat Palestin mendapatkan bantuan. Ulama tersebut juga menyeruh seluruh pejuang Hezbollah bersiap sedia berikut peningkatan penempatan tentera Israel di sempadan Lubnan-Israel setelah melancarkan serangan keatas Tebing Gaza. Manakala Presiden Palestin,Mahmoud Abbas menyalahkan pihak Hamas kerana tidak menyambung gencatan senjata dengan Negara Yahudi itu.(sumber al-jazeera.net)



Arab masih tidak mahu bersatu



Kenyataan Presiden Plaestin yang menyalahkan pihak Hamas telah membuktikan bahawa dunia arab masih tidak bersatu,saling tuduh menuduh dan salah menyalahi memburukkan lagi keadaan serta membuntukan penyelesaian.Lebih 10 ribu rakyat Yamen mengadakan demontrasi membantah serangan Israel.Malaysia??..belum ada lagi bantahan!!!.
Bangkitlah dan sedarlah wahai kaum muslim,saudara-saudara kita di Palestin kini bermandi darah dek kerakusan dan kekejaman Yahudi laknatullah yang di dokong kuat oleh kafir amrikin(Amerika Syarikat).Sekiranya umat Islam bersatu yakin dan pastilah Negara Yahudi yang sebesar biji sagu itu akan hancur.



Bagaimana hendak bersatu?



Realitinya sekarang,umat Islam sukar untuk bersatu.Zaman kegemilangan empayar Islam dahulu perlu di kembalikan.Negara-negara Islam berpecah kerana perbezaan politik.Siapa yang memperkenalkan politik ini?.Penjajah barat memperkenalkan system ini kononnya sebagai satu sistem demokrasi sambil menanam fahaman sekular kedalam sel otak pemikiran rakyat Negara jajahannya.Pemikiran secular seperti ini perlu di polish dan di buang jauh dari semua pemikiran umat Islam sama ada di Malaysia,Indonesia,Iraq,Mesir dan seluruhnya. Bagaimana caranya??..pejamkan mata,cari ketenangan,kritiskan pemikiran.Yakinlah..Islam pasti jua akan mencapai kemenangan.Refresh our mind!

1 comments:

Unknown

December 29, 2008 at 3:19 PM
Permalink this comment

1

said...

salam..
i heard about this thing few days ago..
hmmmmm...sedih gak la..
tapi, memang realiti itu sgt menyakitkan..
bila mana kita tader kuasa yg sepatutnya utk tegakkan kebenaran,
bila mana tiada kesatuan utk sama2 bangkit demi kebajikan sejagat..
hmmm....
kadang2, keadilan itu dipersoalkan..
kadang2, ujian Allah memang sgt menguji kekuatan iman...
semuga hati2 ini sentiasa tega dalam menghadapi ujian2 Allah dgn tenang, melawan sebarang anasir jahat ngan penuh kekentalan iman..
hehehe..
panjang plak komen..tapi tuh la..
when we speak about palestine, it really touchs our heart to the bottom of it...
:)